Încă din 2011, Black Friday a fost introdus în România de către eMag, preluat după conceptul american care deschide sezonul cumpărăturilor de Crăciun. Campaniile de Black Friday 2020 sunt confirmate să înceapă pe 13 noiembrie. Timpul trece rapid, de aceea noi ne-am mobilizat să publicăm pe blog câteva bune practici și sfaturi pentru orice magazin online, ca să fie pregătit.
De aproape 7 ani, ne-am implicat în fiecare campanie de Black Friday pentru clienții noștri din România. Am testat diferite tipuri de reclame, am creat strategii, am petrecut nopțile la birou ca să fie totul gata la timp pentru începerea marelui eveniment. Cu toată experiența adunată, a sosit momentul să oferim câteva tendințe și sfaturi ce le-am observat de-a lungul timpului.
Însă, ține cont că anul acesta va fi unul diferit, nu doar pentru că Black Friday are loc în România de 9 ani și conceptul s-a diluat puțin din cauza folosirii frecvente (Black Friday de primăvară, de vară etc). Anul acesta, pandemia și-a lăsat amprenta asupra stilului nostru de viață și de a face cumpărăturile.
Analiză gratuită campanii Google Ads! Solicită acum Audit Gratuit!
La o primă vedere, tendința din piață ar fi crescătoare și s-ar putea estima că mulți jucători vor avea parte de creșteri. Însă, este greu de spus dacă vom ajunge la cifrele de anul trecut (Black Friday 2019, conform GPec, a adus vânzări online de 1,2 miliarde lei).
Un lucru e sigur: din ce am constatat noi, la The Pharmacy, domeniile care au crescut anul acesta în contextul pandemiei, vor avea mult de câștigat în urma campaniilor de Black Friday. Acestea sunt: bebe & jucării, home & deco, alimente, suplimente nutritive, bijuterii, IT & C.
Pentru că Black Friday 2020 va fi un an diferit, iată câteva sfaturi pe care le recomandăm oricărui magazin online, ca să obțină rezultate bune.
În această perioadă a anului, oamenii au, mai mult ca oricând, impulsul cumpărăturilor. De aceea, pentru a vinde efectiv și a obține multe conversii, orice magazin online are nevoie de:
Recomandăm ca un magazin online să-și anunțe intenția de a lua parte la campania de Black Friday 2020, cel puțin prin postări în social media și newsletter către abonați.
Anul acesta nu este deloc ca anul trecut. De data aceasta, nu mai este de ajuns ca să ai campanii active pentru a organiza Black Friday. Vor avea de câștigat cei care pregătesc conținut video și bannere de teasing și care adună liste de remarketing înainte de eveniment.
Cuvântul cheie de anul acesta este diferențierea. Dacă urmezi în 2020 aceeași rețetă de anul trecut, într-o piață aglomerată și afectată de pandemie, cu costuri mult mai mari de promovare, acest lucru îți va afecta negativ vânzările.
Credem cu tărie că nu este vorba doar de precampania de Black Friday care aduce rezultate, ci de întreaga activitate pe parcursul acestui an. Dacă, la un moment dat, ai redus bugetele și nu ai mai fost prezent un timp pe piață, acest lucru cu siguranță te va afecta de acest Black Friday. Au de câștigat numai brandurile care au deja notorietate. Restul, tot ce își pot dori este să se facă remarcate, în speranța că anul viitor va fi mai bine.
Se poate investi un buget aici, însă nu foarte mare. Scopul este să anunțe utilizatorii să se pregătească și să-și adauge produsele dorite în lista de favorite. Se poate face o campanie de teasing, în care doar să se anunțe în mod misterios despre faptul că „va fi Black Friday”, sau se poate face o pre-campanie prin care să se anunțe perioada exactă, eventual câteva exemple de reduceri care vor fi și chiar un link către landing page-ul care, momentan, să afișeze doar un mesaj de tip „În curând începem”.
Anul acesta se pare că va funcționa un Black Friday mai lung decât o zi sau un weekend. Sugestia noastră este o campanie de o săptămână sau chiar 10 zile.
Din punct de vedere al campaniilor Facebook Ads, cel puțin, piața va fi aglomerată. Sunt mai multe magazine online ca niciodată și, pe deasupra, mai sunt și alegerile electorale din 6 decembrie, care contribuie semnificativ la creșterea costurilor de licitație pentru reclame, la fel cum s-a întâmplat în perioada alegerilor din septembrie 2020.
Așa cum spuneam mai devreme, piața va fi aglomerată. Acest lucru înseamnă o creștere a costurilor de promovare atât pe Facebook, cât și pe Google. Însă, odată cu investiția, și ratele de click vor crește mai mult.
De aceea, Black Friday 2020 poate fi o perioadă în care bugetele de marketing online vor crește chiar și cu până la 100% față de orice altă campanie obișnuită din an. Dacă piața permite, iar CPR-ul este în medie, atunci bugetul poate fi crescut progresiv, nu de la începutul campaniei.
Canalele care aduc cele mai mari vânzări sunt: campanii Google Ads, Facebook Ads și Email Marketing.
Recomandăm folosirea tuturor acestor canale, la potențialul lor maxim. Putem numi această metodă „clasicul trio”.
Însă, pe fiecare canal din acest trio, recomandăm aplicarea unor strategii specifice despre care vom discuta în cele ce urmează.
Vrem să încheiem într-o manieră pozitivă, dar totuși, realistă. Ca un mic disclaimer, nu vrem să descurajăm pe nimeni prin oferirea acestor informații, ci dorim să oferim o perspectivă reală și ancorată în realitate a tot ceea ce se întâmplă în domeniul marketingului de performanță.
Nu suntem și nu am fost vreodată agenția care să promită rezultate acolo unde acestea nu sunt posibile, din motive care nu țin strict de noi.
Așadar, Black Friday nu este pentru oricine, în special nu pentru cei care au scăzut bugetele pe parcursul anului și sunt pe care să o facă și acum. Dimpotrivă, Black Friday este pentru cei care riscă, diversifică și testează.
Așteptările sunt mari, ca în fiecare an, mai ales că intrăm într-o perioadă în care oamenii au un apetit comercial ridicat. Ar trebui plusat mai mult, iar următoarea etapă după Black Friday ar trebui să fie pregătirea campaniilor de sărbători.
Deși în noiembrie are loc Black Friday, ține cont că luna decembrie este cea mai performantă pentru comerțul online. Așadar, bugetele nu ar trebui scăzute în decembrie, ci păstrate constante, pentru că doar astfel rezultatele se vor vedea.
Într-o piață dominată de marii jucători, trebuie să te diferențiezi pentru a aduce un plus de valoare. Scoate capul din mulțime și folosește-te cât poți de listele de remarketing și de noii clienți pe care i-ai câștigat. Trimite-le newsletter de mulțumire, livrează-le comenzile în timp util și ține-i la curent cu noile promoții. Odată ce le-ai câștigat încrederea, șansele sunt mari să cumpere din nou de la tine.