Orice afacere online folosește Google Analytics pentru a-și monitoriza indicatorii de performanță. Atât rezultatele organice cât și plătite sunt necesare a fi urmărite constant, pentru efectuarea de optimizări. Am mai vorbit noi de Google Analytics pe acest blog dar nu am avut până acum un articol dedicat acestui instrument atât de important oferit de Google.
Obiectivele (goals, numite în engleză) sunt interacțiuni specifice pe care le au utilizatorii pe site-ul tău. Acestea sunt acțiuni care sunt conforme cu obiectivele tale de marketing online sau de business, precum: achiziția unui produs, solicitarea unei oferte de preț, crearea unui cont pe site, descărcarea unui material, abonarea la newsletter etc.
Noi acum vorbim la modul general, însă din acest articol trebuie să îți extragi informațiile specifice business-ului tău. Avem clienți care au afaceri cu specific diferit, prin urmare este firesc ca obiectivele să difere pentru fiecare.
Însă, un lucru e cert: cele mai populare obiective în Google Analytics pe care le-am întâlnit până acum se referă la achiziția de produse dintr-un magazin online, respectiv completarea unui formular de cerere ofertă. Pe scurt, ele se numesc conversii.
Principiul de funcționare al modului în care Google Analytics măsoară un obiectiv este simplu: în urma acțiunii specifice pe care utilizatorul a făcut-o pe site-ul tău, a fost direcționat către o pagină care doar în astfel de cazuri este afișată. Aceasta se numește de regulă pagină de mulțumire și are un link specific, care nu este accesibil oricui.
Ei bine, Analytics măsoară numărul de afișări ale paginii respective, fapt ce denotă rata de îndeplinire a obiectivului propus.
Până acum, am explicat în limbajul nostru ce sunt și la ce fac referire aceste obiective. Însă, hai să vedem cum sună asta în limbajul specific Analytics.
Pentru a crea un obiectiv sau a modifica un obiectiv existent, este necesar să ai drepturi de administrator asupra contului de Analytics respectiv.
Pasul 1 este să intri la secțiunea din colțul stânga jos, denumită Admin, în engleză, sau Administrator, în română. Acolo se vor afișa 3 coloane cu link-uri, denumite astfel: Contul meu, Proprietate, Vizualizare.
Mergi la Vizualizare și apasă pe Obiective (Goals).
Pasul 2, odată ajuns aici, este să apeși butonul „Obiectiv nou”. Aici mai ai și opțiunea „Importați din galerie”, unde vei regăsi o listă de resurse informative de la Google Analytics, inclusiv șabloane de obiective create de alți utilizatori care le-au distribuit comunității. Noi, de regulă, mergem pe „Obiectiv nou”.
Se va deschide un mic formular de setare a obiectivului, cu 3 opțiuni. Le vom enumera mai departe și vom menționa ce face fiecare.
Această variantă îți oferă câteva modele de obiective standard. Poți alege unul dintre ele dacă este exact ceea ce doreai să urmărești, de exemplu:
Acestea sunt cele mai comune șabloane de obiective, dar ele pot să difere în funcție de specificul businessului.
În momentul creării contului respectiv de Analytics, ai selectat din ce categorie face parte afacerea ta.
Dacă nu ai regăsit obiectivul dorit într-unul din șabloanele de mai sus, alege secțiunea aceasta (în engleză se numește Custom) și oferă un nume specific obiectivului tău.
Anumite conturi de Google Analytics îndeplinesc cerințele specifice pentru setarea de obiective inteligente. În majoritatea, însă, această opțiune nu este disponibilă.
Un obiectiv inteligent este simplu de setat deoarece se bazează pe un set de algoritmi de măsurare a conversiilor și cele mai bune sesiuni petrecute pe site. Acestea se bazează pe calitatea vizitelor primite de site, analizând pentru fiecare un set de indicatori precum: durata sesiunii, pagini vizitate / sesiune, dispozitiv folosit, locație, browser, sursa vizitei etc. Acest tip de obiectiv va alege un procent format din cei mai „buni” utilizatori de pe site, învățându-le comportamentul. Totuși, pentru a face asta, e nevoie să legi contul de Google Analytics de contul de Google Ads și să ai cel puțin 500 de vizitatori pe site în ultimele 30 de zile, respectiv cel mult 10 milioane în 30 de zile.
Odată ce ai ales obiectivul dorit, dă-i un nume. Acesta apare doar în contul tău de Analytics, nu e public. Apoi selectează ID-ul specific acestuia. Pentru că pe un cont de Google Analytics poți seta cel mult 20 de obiective pe care le poți categorisi în 4 grupuri, ID-ul fiecăruia este dat de numărul obiectivului (de la 1 la 20) și de numărul grupului (de la 1 la 4).
Următorul pas este selectarea tipului de obiectiv. Aici ai următoarele variante:
Din aceste variante, trebuie să alegi una care să corespundă obiectivului ales de tine, fie din șabloanele de mai sus, fie customizat. Dacă alegi opțiunea de obiective inteligente, nu vei trece prin acești pași.
Aceste patru tipuri de obiective menționate mai sus sunt, de fapt, indicatori măsurați de Google Analytics. Însă, prin crearea unui astfel de obiectiv, tu vei avea o coloană specifică obiectivului respectiv în tabelele tale de statistici din Analytics și vei putea vedea fiecare pagină, respectiv sursă de trafic, cât de mult a contribuit la îndeplinirea obiectivului sau obiectivelor stabilite.
Opțional, există posibilitatea să setezi o valoare specifică pentru obiectivul tău. Cele mai comune valori pe care le întâmpinăm sau setăm noi în conturile clienților noștri sunt monetare și fac referire la valoarea tranzacției unui anumit produs. Acest lucru e specific magazinelor online și ne ajută să măsurăm ROI-ul campaniilor Google Ads și Facebook Ads desfășurate.
Însă, menționăm aici că, dacă se atribuie o valoare monetară obiectivului, în acest caz câmpul de Valoare al obiectivului nu trebuie bifat, aici se folosește opțiunea „Ecommerce tracking”. Suma generată de fiecare tranzacție va apărea în tabelele cu statistici sub forma unei coloane denumite „Venit”, nu la câmpul „Valoarea obiectivului”. Suma va proveni de la codul de urmărire de comerț electronic („Ecommerce tracking”) setat în pagina de coș de cumpărături.
Aceasta este o opțiune foarte interesantă de la Google Analtics în setarea unui obiectiv: se poate testa automat obiectivul setat, calculându-se o rată de conversie estimativă pentru acesta, bazată pe statisticile captate de către Analytics din ultimele 7 zile. Astel, vei putea vedea cât de realist este obiectivul setat înainte să îl creezi.
Odată ce ai creat și lansat obiectivul, în decurs de 24 de ore vei începe să vezi rezultate relevante. După 7 zile vei avea rezultate concludente ca să poți extrage concluzii, iar după 30 de zile vei putea lua măsuri de îmbunătățire a situației. Vei deduce foarte ușor cauzele pentru care numărul de conversii este mic și, mai ales, vei afla care sunt canalele care îți aduc cele mai multe conversii.
Dacă observi că mai sunt modificări de făcut asupra unui obiectiv existent, urmează pașii de la începutul articolului (mergi la Administrator – Vizualizare – Obiective) și apasă pe obiectivul ce dorești să îl modifici, din lista afișată.
Sperăm să îți fie de folos informațiile din articolul nostru.
Spor la setat obiective și, mai ales, la cât mai multe conversii!