Umanizarea brandului și conceptul de vulnerabilitate

Există, desigur, o mulțime de reguli în funcție de care te poți ghida pentru a crea un plan de conținut pentru brandul tău.

Principala problemă este că ele deja s-au învechit, foarte multe practici devenind nefuncționale. De ce? Pentru că pandemia a schimbat destul de mult comportamentul nostru în mediul online. A fost nevoie de instrumente și metode noi care să aducă oamenii mai aproape unii de alții în mediul online.

Așa că află cum te poate ajuta vulnerabilitatea în strategia ta de marketing și în procesul de umanizare a brandului pentru a crește vânzările!

Umanizarea brandului

În mediul de business a început încet-încet să se discute tot mai des despre un subiect nu tocmai nou: umanizarea brandurilor. Și cu toate că au fost date suficient de multe exemple cu modalități în care aceasta poate fi obținută, mai rar s-a discutat despre concepte precum vulnerabilitatea.

Cel mai des umanizarea a fost înțeleasă drept o măsură ce constă în a crea legături mai puternice cu clienții, partenerii etc., prin adoptarea unei atitudini prezente, transparente și autentice cu ei.

Desigur, toate acestea sunt niște noțiuni generale, însă ele pot fi traduse într-un set de noi reguli ce au fost și pot fi aplicate în continuare cel puțin până la sfârșitul anului.

Totodată, nu am scos din ecuație vechile recomandări (în cei 9 ani de când suntem pe piață am putut observa ce funcționează și ce nu), pentru că o parte din ele încă își au utilitatea lor, după cum vei putea observa în continuare.

Ce fel de businessuri ar trebui să adopte această strategie?

Pe măsură ce brandurile au devenit tot mai conștiente de rolul important pe care îl au aceste cunoștințe în crearea unui ecosistem sănătos în care omul e pe primul loc, ele au început să transmită mai departe maselor setul lor de bune practici.

Iar aici discutăm în special despre cele mici și mijlocii. În aceste cazuri umanizarea afacerii poate să facă diferența între un business pe pragul de a se închide și unul în continuă expansiune.

Desigur, de ce un gigant nu adoptă o astfel de strategie se explică prin faptul că are nevoie de foarte multe resurse pentru a se putea adapta la noua realitate. Iar costul pe care îl implică schimbarea este văzut, în mod eronat de multe ori, drept o gaură în bugetul prezent, mai degrabă decât ca un plus pe termen lung.

Happy hipster man with bicycle using mobile outdoor

Pe de altă parte, în cazurile în care nu se întâmplă astfel, oricine se poate întreba ce avantaj au acești giganți dacă businessurile mici si mijlocii încep să țină și ele cont de recomandările lor și, astfel, îi vor lăsa cu mai puțini clienți.

Avantajul poate fi în unele cazuri același ca atunci când corporațiile le permit angajaților să lucreze la proiectele proprii o anumită parte din timpul programului. Aici, desigur, cu scopul declarat de a le putea prelua ele ulterior.

Cazul businessurilor locale

Însă dincolo de aceste cazuri, dacă ne gândim la businessurile locale, pe ele le-a ajutat cel mai mult această umanizare, împreună cu accentul pus pe sustenabilitate. Astfel, în încercarea de a atrage mult mai mulți clienți dinspre online, nu s-au mai rezumat la un public local. Iar acolo unde s-a putut, s-au efectuat și livrări în întreaga țară.

Unde nu a funcționat cel mai bine? Acolo unde umanizarea aceasta nu a venit însoțită și de alte valori, precum transparența, autenticitatea, sustenabilitatea etc. Indiferent dacă vorbim despre businessuri mari sau mai mici.

Așadar, pentru că avem toate motivele să ne adaptăm la noua realitate, iată o parte din rețeta prescrisă de The Pharmacy:

Vulnerabilitate

Dacă nevoia oamenilor de a consuma conținut în care sunt prezentate și aspecte mai vulnerabile ale altor persoane exista deja, din 2020 încoace ea a devenit și mai mare. Consumul de podcasturi de acest tip a crescut și el, iar discuțiile pe teme psihologice au fost tot mai frecventate. Așa că acum, mai mult ca niciodată, am avut de-a face cu conținut mai autentic. Și, dată fiind și situația de incertitudine datorată pandemiei, am putut observa cum oamenii și brandurile au prins curaj să-și destăinuie gândurile. Temerile, modul în care se luptă cu ele și cum le depășesc au reprezentat teme demne de a fi abordate.

A nu se înțelege, deci, că vulnerabilitatea este despre aspecte negative duse spre extrem. Era doar o verigă lipsă din procesul creativ, de fapt chiar cea care îl declanșează.

Ce au învățat brandurile de aici? Că și ele pot adopta aceeași strategie, printre altele, fără a se lăsa mereu pe mâna influencerilor, care o adoptaseră deja, sau că pot gândi soluții mixte.

Writing note showing Vulnerability. Business concept for State of being exposed to the possibility of being attacked Keyboard with empty note paper and pencil white background

 Ce tipuri de conținut au creat și cum le-au folosit, conform MarTech?

a. Prin apel la trecut

De exemplu, au împărtășit povești despre greutățile întâmpinate și cum le-au depășit atunci când businessul era abia la început.

b. Prin povești despre brand, provenite atât de la clienți, cât și de la angajați sau colaboratori.

Acum cele mai râvnite sunt cele care pot fi suprinse chiar în timp ce se petrec. Așadar, live-urile sunt cele mai indicate. Pentru a crea un astfel de ecosistem în care poveștile pot fi împărtășite, este nevoie de dezvoltarea unei comunități în jurul brandului.

c. Prin rezistența la atacurile clienților

Ideea aici e să dai dovadă de cât mai mult tact și empatie atunci când le răspunzi. Chiar dacă e mult mai ușor ca vulnerabilitatea să fie confundată cu ironia pe rețelele sociale. De multe ori răspunsurile surprinzătoare la astfel de atacuri, chiar și atunci când brandul se făcea vinovat de calitatea proastă a produsului, au ajuns virale. Și, în mod la fel de surprinzător, au ajutat la creșterea vânzărilor.

d. Prin răspunsuri oneste la întrebările grele pe care și le pun clienții despre brandul tău.

Care sunt dificultățile cu care te confrunți acum și cum încerci să le depășești? Care e cea mai mare greșeală pe care ai făcut-o și ce ai învățat din ea? Iar de aici te poți gândi la toate celelalte întrebări alungate de-a lungul timpului din teama de a te vulnerabiliza în fața clientului tău.

Toate aceste recomandări trebuie să țină, totuși, cont de regula less is more. Potențialul client trebuie să poată să arunce câte o privire în lumea ta, chiar dacă experiența este una profundă. În acest caz ea poate fi livrată fragmentat.