Acronimele în reclamele plătite: PPC vs. CPC

Dacă credeai că domeniul de marketing online se reduce la câteva click-uri și un text bine scris, sunt sigur că te cam scarpini după ureche în acest moment.

Setarea unei campanii plătite și publicarea unei reclame care vinde cu adevărat pot fi procese derutante. Și asta nu se întâmplă pentru că procesul în sine este complicat.

Motivul se ascunde, de cele mai multe ori, în multitudinea de acronime și indicatori de performanță. În înțelegerea lor și, mai apoi, în procesul de interpretare. Pentru că de analiza corectă a acronimelor depinde succesul campaniei de online marketing.

  • CTR – rata de click, sau click through rate.
  • CPA – costul pe achiziție, sau cost per action.
  • CPC – costul pe click, sau cost per click.
  • PPC – plata pe click, sau pay per click.
  • CPM – costul pe mia de vizualizări, sau cost per mille.
  • ROI – rata de recuperare a investiției, sau return of investment.

Acestea sunt doar câteva dintre prescurtările cu care te vei întâlni. Știu, termenii sunt similari, dar însemană lucruri diferite. Mai mult, în spatele fiecărui acronim se ascunde o formulă de calcul.

Îți mai aduci aminte când nu înțelegeai la ce îți trebuie atâta matematică în școala generală? Aș vrea să îți spun că pentru asta, dar, desigur, aș exagera. Cu siguranță nu vei folosi teorema lui Thales, dar câteva calcule simple și interpretarea unor grafice de performanță vor fi necesare.

Dacă despre ce înseamnă și cum se interpretează CTR am vorbit într-un articol anterior, astăzi o să vedem ce se întâmplă cu CPC și PPC. Care sunt diferențele și abordările în cazul acestor două acronime care seamănă atât de mult?

Pentru că sunt mulți utilizatori care se întreabă despre similaritățile CPC și PPC am decis să oferim toate răspunsurile în acest articol.

PPC vs. CPC, diferențe și interpretare

Ce înseamnă PPC și ce înseamnă CPC

După cum am spus deja, acești termeni se referă la:

  • PPC: plata pe click, sau pay per click.
  • CPC: costul pe click, sau cost per click.

În acest punct ai putea crede că cele două acronime sunt, de fapt, sinonime. Ar fi bine, dar nu e așa. De fapt, le poți privi ca două fețe ale unei monede.

Pe prima față avem abordarea campaniei sau a anunțului, iar pe cea de-a doua avem indicatorul de performanță pentru campania de marketing implementată.

Așadar, PPC se referă la specificul, sau la tipul anunțului, în timp ce CPC reprezintă investiția pe care trebuie să o faci.

Desigur, CPC-ul și fluctuația lui îți va spune cum decurge campania și ce ajustări să faci pentru a o optimiza.

Mai multe despre interpretarea CPC-ului și statistica reală a investițiilor afli într-un alt articol publicat pe blogul The Pharmacy.

PPC – cel mai popular tip de anunț

Plata pe click este cel mai folosit tip de anunț Google Ads. Practic, plătești nu de câte ori este afișată reclama, ci de câte ori aceasta este accesată.

  • Atenție: click-ul pe reclamă nu asigură și achiziția.

Degeaba un utilizator a accesat reclama dacă pagina de destinație nu este conformă cu așteptările sale. Aici intră aspecte ce țin de calitatea conținutului online, sau de factorul user experience.

Astfel, pe lângă investiția în campania publicitară trebuie să te asiguri că identifici nevoia publicului țintă și că furnizezi soluția așteptată. Pe scurt, trebuie să:

  • Construiești un profil de buyer persona – un portret al publicului țintă.
  • Faci keyword research – identifici problemele reale ale posibililor clienți și comportamentul lor în mediul online.
  • Creezi o reclamă super faină – care să atragă click-uri.
  • Ai o pagină destinație care vinde – identifici nevoile și vinzi soluții corecte.

PPC și CPC: cum se leagă totul?

De îndată ce anunțul rulează este important să-i măsori eficiența.

Și aici intră în rol indicatorul CPC.

  • Dacă ai plătit 100 de RON pentru anunțul tău, care a primit 100 de click-uri, înseamnă că CPC-ul are valoarea de 1 RON.

În mod normal, dacă începi să înregistrezi mai multe click-uri decât investiția inițială, valoarea CPC se va diminua. Și asta se traduce într-o campanie de succes.

Dar, succesul Google Ads, Facebook Ads sau Instagram Ads (exemplele pot continua) depinde în funcție de specificul fiecărei afaceri. De aceea, indicatorii de performanță nu se analizează niciodată individual, ci corelat.

Nu uita, nu contează câte click-uri are o reclamă. Contează câte click-uri se transformă în achiziții propriu-zise. Și pentru a ajunge la publicul țintă s-ar putea să fie nevoie să crești investiția, sau să schimbi abordarea. Însă, concluziile pot fi trase doar în urma unor analize.

Concluzii

Sper că acum ți-ai făcut o idee despre ce înseamnă CPC și PPC, dar și despre cum se interpretează corect fiecare acronim.

În cazul în care ți se pare încă complicat, nu-ți face griji. Suntem aici pentru a te ajuta. Spune-ne totul despre proiectul tău (vezi datele de contact) și noi îți facem un audit gratuit Google Ads sau un audit gratuit pentru social media. Și știi exact ce trebuie să faci pentru a ajunge la targetele propuse.

Avem grijă să investești când, cât și unde trebuie.