Ce este CTR și cum îl interpretezi corect ?

În lumea online-ului se duce o luptă continuă pentru supremație. Fie că vorbim de campanii plătite, sau de strategii SEO pentru indexarea organică a conținutului, fiecare își dorește prima poziție.

Despre ce supremație vorbim?

Scopul este conversia directă și anume valorificarea fiecărei accesări de pagină sau de reclamă. Dar până acolo există un drum anevoios de parcurs. Pentru că atingerea primei poziții în ierarhia Google înseamnă competiție pe toate planurile

O lume în care Google trage sforile

Și că tot am pomenit de Google, el este cel căruia trebuie să îi faci pe plac. Pentru că, la final, Google decide ce anunț primește întâietate și ce site este clasat în locuri fruntașe din cadrul SERP (search engine results page).
Așadar, supremația se reduce în a juca după regulile celui mai utilizat motor de căutare din lume. Iar pentru a face acest lucru trebuie să cunoști parametrii folosiți de același artizan.

Și uite așa ajungem încet dar sigur la parametrul CTR. Sau, mai bine spus, la indicatorul click through rate (rata de click).
Ce înseamnă și care este rolul CTR în clasificarea site-urilor în SERP o să discutăm în articolul de astăzi.
Vei vedea, CTR are un cuvânt greu de spus. El contează atât pentru planificarea unei noi campanii de marketing online, dar și pentru a pune bazele unei strategii SEO on și off page.

Pe scurt, interpretarea corectă a indicatorului click through rate te va ajuta să ajungi în grațiile Google.

Ce înseamnă CTR ?

Așa cum am spus, CTR este abrevierea expresiei click through rate și, în traducere, înseamnă rata de click.
Conform Google, acest indicator este „un raport care arată frecvența cu care utilizatorii ce au văzut anunțul au dat click pe acesta.”

CTR-ul se calculează în diverse situații și nu se referă doar la frecvența deschiderilor unui anunț ce face parte din campaniile Google Ads.

Acest raport poate fi intrepretat pentru campaniile de e-mail marketing, pentru reclamele Facebook, YouTube și Instagram, dar și pentru performanța cuvintelor cheie targetate în poziționarea organică.

Indiferent de situație, calculul CTR este intuitiv și presupune: raportul dintre numărul de click-uri și numărul de afișări.
Spre exemplu, dacă pentru o reclamă Google Ads ai avut 7 click-uri la 100 de afișări, rata de click va avea valoarea de 7%.

În mod normal, îți dorești un CTR ridicat. Google vrea același lucru. Practic, cu cât valoarea este mai mare Google va crede că site-ul tău este mai apreciat și mai valorificat de utilizatori.

Concluzia indirectă este că, experiența online pe care o propui utilizatorilor este una de calitate. Și atunci Google te răsplătește. Cum? Prin poziționări avansate în rezultate, ceea ce, indirect, se traduce în trafic crescut pe site și, deci, în posibilități extinse de conversie.

CTR: cum interpretezi corect rata de click

Desigur, o valoare cât mai mare a CTR-ului este rezultatul pe care îl vrem cu toții. Dar, ce înseamnă valoare mare?

Ei bine, interpretarea rezultatului depinde de la o campanie de marketing la alta.

În evoluția CTR-ului, poate conta:

  • specificul anunțului,
  • cuvintele cheie targetate,
  • publicul țintă,
  • segmentarea,
  • domeniul de activitate promovat.

Și aceleași aspecte se aplică și dacă vorbim despre trimiteri de newslettere, despre Facebook Ads sau oricare altă campanie plătită cu scopul de a crește valoarea ROI (return of investment).

Exemplul Google Ads

În cazul Google Ads, click through rate este influențat, în primul rând, de identificarea corectă a intențiilor de cumpărare ale utilizatorilor.

Pe scurt, dacă reușești să furnizezi reclamele potrivite utilizatorilor interesați de produsele/serviciile tale. Dacă aceste intenții de cumpărare nu au fost identificate în mod corect, CTR-ul va avea o valoare care se îndepărtează mult de 1%.

Așadar, în analiza CTR va trebui să iei în calcul mai multe lucruri, printre care și bugetul pe care l-ai alocat, sau costul licitat pentru reclama în sine.

Urmărește rapoartele zilnic pentru a putea ajusta din mers strategia de marketing și, la nevoie, pentru a o schimba.

Rapoartele pot fi accesate din contul de administrator al platformei în cauză – poate fi Google, Facebook, Instagram, YouTube sau chiar Search Console. Există un CTR pentru fiecare campanie și strategie.

Exemplul Search Console

Spre deosebire de restul platformelor amintite, în Search Console vei avea un CTR pentru activitatea organică a traficului pe site – vizitele care vin din rezultatele Google nepromovate.

Este printre singurele instrumente care ne dau date oficiale (a se înțelege, oferite de Google) despre ceea ce se întâmplă în afara promovării plătite.

Pe scurt, în cazul Search Console, CTR-ul arată raportul dintre afișările paginilor site-ului în SERP, față de accesările efective de pagină. Și aici, valoarea click through rate va influența strategia aplicată pentru promovarea paginilor web. Spre deosebire de Google Ads acum vorbim despre SEO și despre cum aduci cuvintele cheie printre primele 3 rezultate Google.

Legătura dintre organic și plătit

După cum poate intuiești, în majoritatea cazurilor CTR-ul Google Ads influențează CTR-ul organic și invers.

Legătura este centralizată de indicatorul RankBrain, al treilea instrument de analiză din algoritmul Google pentru clasificarea site-urilor web. Dar, despre RankBrain o să vorbim cu altă ocazie.

Ceea ce trebuie să reții este faptul că valoarea CTR în Google Ads determină valoarea CTR în Search Console. Drumul poate fi parcurs și invers, dar nu uita să iei în calcul și bugetul investit. Investești puțin și eronat (greșit targetat) ai valoare CTR mică.

Concluzii

Acum că ai aflat ce înseamnă CTR și ce parametrii poți urmări atunci când îl analizezi, poți interpreta mai bine rezultatele campaniilor de marketing implementate.

Desigur, este greu să vorbim despre interpretări punctuale ale indicatorului CTR fără a avea un studiu de caz exact. De aceea, dacă vrei să obții un CTR cât mai eficient pentru reclamele tale îți recomandăm serviciile unei companii de media. Pentru că, un specialist în marketing online va avea experiența necesară pentru a gestiona inteligent bugetul pe care îl ai la dispoziție în vederea maximizării profitului.

Nu o să-ți spun că noi, cei de la The Pharmacy, suntem cei mai buni din breaslă. Dar, ne străduim să fim și te invităm la o discuție pentru a te convinge de asta. Indiferent de proiectul tău online, poți oricând să iei legătura cu noi prin intermediul datelor de contact.