Ce tip de client crezi că îți aduce cel mai mare profit? Să fie clienții existenți sau cei care îți accesează serviciile pentru prima data?
Eu zic să nu privești foarte departe. Răspunsul se află, așa cum se întâmplă de obicei, chiar în fața noastră. Și nici nu este nevoie să analizezi prea multe date și rapoarte. Doar gândește-te ce faci tu atunci când ești interesat de noi achiziții. Sau analizează procesul de cumpărare al apropiaților tăi, de la prieteni și până la familie.
De unde alegem să încheiem o nouă achiziție? De la un furnizor pe care deja îl cunoaștem sau de la unul nou, despre care nu știm foarte multe lucruri?
Exact. Clienții existenți sunt cei mai valoroși pentru afacerea ta. Sau ar trebui să fie în cazul în care strategia ta de marketing nu i-a valorificat până în acest moment.
Și uite așa ajungem să discutăm despre CLV: customer lifetime value.
Atunci când planifici bugetele și investițiile pentru perioada următoare nu trebuie să te uiți doar către achiziții și diversificarea ofertei. Este nevoie să arunci o privire și către publicul tău țintă.
Până la urmă obiectivul tău este să aduci produsele sau serviciile în atenția utilizatorilor care au nevoie de ele. De achizițiile ulterioare va depinde succesul business-ului tău. Astfel, campaniile Google Ads ori campaniile Facebook Ads vor urma o strategie de marketing cât mai eficientă pentru afacerea ta.
Dar să revenim la CLV. Așa cum ți-am spus, este vorba despre customer lifetime value.
Pe scurt, ne referim la un calcul pentru valoarea financiară a fiecărui client care îți accesează serviciile. După cum reiese și din denumire, este vorba despre un calcul pe termen mediu și lung.
Mai exact spus, prin customer lifetime value înțelegem valoarea financiară asociată unui client, raportată la durata totală a relației lui cu brandul tău. Da, pe scurt: cât va investi un client în serviciile și produsele tale.
Așa cum am anticipat, clienții fideli brandului vor lăsa cel mai mare cashflow. De aceea, scopul tău principal trebuie să fie păstrarea clienților vechi. Sigur, un obiectiv care derivă de aici este fidelizarea rapidă a clienților noi care apelează pentru prima dată la brandul tău.
Dacă colaborezi cu o agenție de performance marketing probabil ai deja campanii în acest sens. Dacă ele lipsesc sau încă nu au fost implementate, deja pierzi multe oportunități.
Cum reușești să fidelizezi clienții care și-au manifestat interesul în ceea ce privește brandul pe care îl deții?
Ai câteva soluții la îndemână. Unele vor necesita investiții, pe când altele pot fi pur și simplu integrate în website-ul tău – o idee excelentă dacă vrei să îți aliniezi site-ul cu cerințele algoritmilor de indexare.
Așa cum ai văzut, un client câștigat este mai valoros decât unul nou. Sigur, obiectivul nu este doar să păstrezi clienții vechi, ci să-i transformi pe cei noi în recurenți.
Așa cum o arată studiul realizat de cei de la GetVOIP, în medie, clienții vechi tind să investească cu peste 67% mai mult decât clienții noi. Mai mult, dacă reușești să crești cu doar 5% rata de retenție a clienților, poți obține profituri cu peste 25% mai mari.
Același studiu vorbește și despre un interes mai ridicat asupra produselor sau serviciilor noi pentru publicul fidel brandului. Astfel, peste 50% din clienții vechi își vor manifesta intenția de achiziție pentru produse și servicii noi, fiind gata să investească cu peste 31% mai mult decât utilizatorii care îți accesează website-ul pentru prima dată.
Cifrele prezentate nu sunt greu de asimilat. Gândește-te din nou la modul în care îți faci cumpărăturile. Brandurile consacrate au mereu de câștigat în fața celor noi. De multe ori, preferăm să investim mai mult doar pentru că suntem convinși de calitatea customer service-ului sau de serviciile post-achiziție.
Desigur, brandurile prezente în online și cele care se implică constant în diverse campanii vor atrage mereu o mai mare audiență. Anunțurile care evită promovarea clișeică și abordările inedite vor sensibiliza și vor transforma o simplă curiozitate într-un client fidel brandului.
Rețeta pe care să o urmezi? Rămâi aproape de clienții tăi și înțelege așteptările publicului țintă. Comunică permanent cu utilizatorii care îți accesează site-ul. Cunoaște trendurile actuale și adaptează-ți afacerea la soluțiile momentului – despre soluția omnichannel ți-am mai povestit și cu alte ocazii.
Spre exemplu, poți utiliza un poll prin care să ceri feedback direct, prin stories, pe diverse grupuri din rețelele în care publicul țintă este activ. Întreabă-ți în mod constant clienții despre experiența pe care au avut-o cu serviciile tale. Află dacă așteptările lor au fost satisfăcute. În acest mod vei înțelege nu doar cum să îți dezvolți business-ul dar și cum să îți depășești competitorii.
Despre alte strategii de marketing pe care să le implementezi putem discuta mai multe dacă ne prezinți proiectul tău. Fiecare afacere e unică și nu există o rețetă a succesului general valabilă, așa cum nu există un profil al cumpărătorului pretabil pentru fiecare business din piață.