Ce este CPA-ul în campaniile de marketing online

GoogleFacebookInstagram, sau YouTube Ads.

Acestea sunt cele mai populare platforme pe care îți poți promova produsele și brandul. Nu ai nevoie decât de un buget disponibil și de ceva răbdare pentru a publica reclama mult dorită.

Oricine o poate face urmând câțiva pași simpli.

Ceea ce nimeni nu îți spune este că setarea unei noi reclame e ca o drumeție pe o cărare necunoscută. Știi unde vrei să ajungi, dar cu siguranță nu ești 100% pregătit pentru ce te așteaptă. Și, s-ar putea ca la final de drum să ajungi obosit, cu un bocanc lipsă, dar plăcut surprins de peisaj. 

Dacă ești la început de drum, entuziasmul este la cote maxime. Și nu vreau să te descurajez. Dar, vreau să fii pregătit pentru toate provocările de care te vei lovi pe parcurs.

Pentru că, în campaniile de marketing online nu este de ajuns să ai un buget pregătit.

Este important să folosești acest buget în mod inteligent. Ei bine, din acest punct de vedere îți vorbesc astăzi despre CPA, un indicator esențial care te va ajuta să ajungi la destinație teafăr și nevătămat.

Așa cum ți-am spus, CPA-ul este un indicator. Așadar, reprezintă o valoare pe care o poți interpreta în analiza performanței campaniilor plătite.

Îți recomand cu tărie să o faci pentru a avea controlul investiției, pentru a optimiza reclamele și pentru a avea un ROI (return of investment) cât mai avantajos.

Și vei da de el cam pe peste tot:

  • CPA în campanii Google Ads.
  • CPA în campanii Facebook Ads.
  • CPA în campanii Instagram Ads.

Desigur, lista poate continua.

CPA-ul înseamă costul pe achiziție, sau cost per acquisition.

Nu este același lucru cu CPC-ul și se referă la date diferite. Despre ce înseamnă CPC în campaniile online ți-am vorbit deja într-un articol anterior. Îți recomand să îl citești și pe el înainte de a merge mai departe.

Cum se calculează CPA-ul

Dacă CPC-ul era costul plătit pentru un click primit de reclama ta, CPA-ul reprezintă costul plătit pentru o conversie.

După cum îți dai seama, un simplu click nu înseamnă neapărat și o achiziție. Pentru că, ceea ce determină conversia ține mai mult de identificarea intenției de cumpărare. Nu o să intru în detalii aici, dar o să îți spun că performanța campaniilor plătite și implicit valoarea CPA-ului depind de:

  • Segmentarea publicului țintă;
  • Alegerea cuvintelor cheie potrivite;
  • Alegerea unor imagini care să transmită mai multe decât cuvintele propriu-zise – în special atunci când rulezi campanii Facebook și Instagram Ads;
  • Scrierea unui text prin care să empatizezi cu nevoile publicului țintă;
  • Bugetul pe care îl ai la dispoziție;
  • Calitatea paginii destinație, sau factorul user experience care influențează în mod direct decizia de achiziție post-reclamă.

Să revenim la calculul CPA. Acesta reprezintă raportul dintre bugetul cheltuit și numărul de conversii realizat de anunțurile tale.

Desigur, valoarea ideală a CPA-ului diferă în funcție de specificul de business, de produsele promovate sau de marja de profit.

Dar, în mod uzual, un CPA cât mai mic înseamnă oportunități pentru creșterea marjei de profit, sau atragerea mai multor conversii într-un buget limitat.

Îți recomand să analizezi valoarea CPA alături de alți indicatori similari pe tot parcursul în care anunțul rulează. În funcție de fluctuațiile înregistrate poți optimiza reclama pentru a ajunge la obiectivele dorite și pentru a rămâne în buget.

Nu uita să înveți și despre CTR, un alt indicator care te va ajuta în demersul tău.

CPA-ul în campaniile Google Ads

În anunțurile Google Ads vei avea de lucrat cu mai multe valori CPA. Astfel, vei întâlni cu siguranță:

  • CPA mediu – costul pe acțiune mediu se referă la raportul dintre costul total al conversiilor și numărul total al conversiilor.
  • CPA real – este suma reală pe care o plătești pentru o conversie generată de anunț.
  • CPA vizat – reprezintă suma medie pe care dorești să o plătești pentru conversie.  Este utilă atunci când alegi serviciul Google care automatizează sumele licitate în publicarea anunțurilor. Pe scurt, Google va optimiza sumele licitate pentru a se atinge un CTA mediu egal (de multe ori, mai mare sau mai mic) cu valoarea vizată.
  • CPA vizat mediu – aceasta este suma CPA medie după ce strategia Google de optimizare și adaptarea a licitațiilor a avut loc.

Algoritmii Google pot, așadar, modifica din mers toate sumele aferente bugetului tău. Cu toate acestea, trebuie să optimizezi anunțurile și costurile care derivă din campaniile plătite având ca punct de plecare interpretarea indicatorilor de performanță. Altfel, riști ca obiectivele să nu fie atinse și ca rezultatul final să nu îți aducă rezultatele la care sperai.

Concluzii

După cum vezi, setarea anunțurilor pe diverse platforme online necesită toată atenția ta. Iar CPA-ul nu este decât un alt indicator de performanță pe care trebuie să îl analizezi.

În plus, sunt sigur că nu vrei să faci prea multe teste pe bugetele pe care vrei să le folosești pentru a atrage coversii și notorietate.

De aceea, poți oricând să ne contactezi. Administrăm anual bugete ce însumează peste 3.5 milioane de Euro și avem rețeta potrivită și pentru afacerea ta.

În plus, poți alege un audit gratuit în care primești toate informațiile referitoare la bugetele necesare și la tipul de campanie online potrivită pentru businessul tău.

Cât despre alte informații utile referitoare la indicatorii de performanță găsești totul în blogul The Pharmacy. Ne revedem acolo.