The Pharmacy > Știri și noutăți > Marketing online și offline la final de pandemie și ce să faci în continuare pentru businessul tău

Marketing online și offline la final de pandemie și ce să faci în continuare pentru businessul tău

Așa cum poate te-ai obișnuit deja, o dată la câteva luni este bine să faci o analiză a afacerii pe care o administrezi. În acest fel, ai o viziune de ansamblu asupra evoluției businessului tău, a cash flow-ului și, per total, asupra lucrurilor care au mers bine și a celor care nu sunt încă în obiective.

Ei bine, aceeași analiză o facem și noi, în interiorul agenției de performance marketing. Iar concluziile tale ar trebui să fie corelate cu ale noastre.

De ce?

Pentru că în acest fel poți înțelege mai bine trendul de business și poți face predicții în ceea ce privește campaniile de marketing online sau offline. Și cum ne raportăm, de ceva timp, la contextul dat de pandemie, această analiză a pieței este cu atât mai relevantă pentru pregătirea strategiei de business pentru perioada imediat următoare.

Starea pieței în și după pandemie

Privind imaginea de ansamblu putem, încă de pe acum, afirma că în anul 2021 s-au înregistrat scăderi pentru majoritatea proiectelor pe care le administrăm, comparativ cu anul precedent.

Cum s-a ajuns la această tendință dată de piață?

O parte dintre trendurile trecute au dispărut pur și simplu, în timp ce unele noi și-au făcut apariția.

Desigur, comportamentul consumatorilor s-a modificat și el. Ceea ce a determinat apariția unor nevoi noi în piață. Platformele sociale s-au adaptat la tredurile nou apărute, la fel cum s-a întâmplat, de exemplu, și cu campaniile de marketing online desfășurate.

Dar, cum finalul pandemiei parcă ne bate la ușă, nu putem să nu ne întrebăm cum ne pregătim mai bine pentru o revenire la cumpărăturile clasice. În plus, acum este momentul în care să stabilim cum ar trebui să acționăm atât noi, agenția de performance marketing, cât și tu, proprietarul și administratorul de business.

Ce s-a întâmplat în 2020 spre deosebire de ce observăm în prezent

Creșterile anului 2020, cel cu lockdown, au fost importante, dar nu s-au bazat pe o activitate organică. Ele au beneficiat de pe urma schimbării comportamentului utilizatorilor. Pe scurt, oamenii au preferat să comande online mai mult decât o făceau în mod normal.

Creșterile din piață au determinat apariția de noi afaceri cu prezență tot mai susținută în mediul online. Concurența a crescut pentru majoritatea domeniilor de activitate. Iar cererea a fost și ea la un nivel ridicat.

Dar, anul 2021 aduce perspectiva revenirii la o viață normală. Însă noul normal este ușor diferit de ceea ce știam. Da, cumpărăturile clasice au revenit și ele. Însă, nu în totalitate.

O scădere a cererii, dar un nivel constant al concurenței duce automat la creșterea costurilor pentru cei rămași în joc.

Apoi, în ceea ce privește comerțul tradițional, cota de piață a scăzut, însă nu și cererea, după cum prezintă situația și Business Magazine.

Un caz atipic de creștere în pandemie pentru comerțul offline

Chiar dacă spuneam că pandemia a fost un prilej bun pentru comerțul online, unele magazine mici au putut înregistra creșteri substanțiale.

Este vorba despre cele existente, preponderent, în mediul rural sau în orașe mici. O explicație constă în faptul că oamenii au evitat supermarketurile și au apelat la serviciile furnizorilor locali.

Cu toate acestea, nu putem discuta despre un ritm rapid de creștere a vânzărilor pe această ramură.

Iar acest lucru se întâmplă pentru că magazinele mici se adaptează cu greu tendințelor. Ele nu există în mediul online și, în mare parte, nu sunt pregătite pentru a îmbina experiența offline cu cea online.

Așadar, „vânzările au fost în creştere pentru comerţul tradiţional, chiar și după o perioadă dificilă, însă ritmul este sub cel al comerţului modern, astfel că în total cota de piaţă scade în continuare”, după cum relatează Business Magazine.

Un lucru este cert: sectoarele care vor înregistra creșteri în continuare, atât în online, cât și offline, le includ pe cele care comercializează alimente și materiale de uz medical sau produsele necesare în casele care acum funcționează ca birouri și săli de sport, conform unui raport realizat de FedEx.

Ce am observat analizând datele gestionate de agenția The Pharmacy

Analiza internă în cadrul agenției de marketing și promovare online The Pharmacy ne oferă mai multe indicii despre dinamica pieței.

În observarea datelor am avut în vedere numărul total al conversiilor, precum și ROAS-ul, adică ce au câștigat businessurile în urma investițiilor în Google Ads, Facebook Ads și nu numai.

Majoritatea domeniilor au fost afectate de scăderi. Cu toate acestea, zona fashion a fost ferită de ele. 

Iar cel mai mult au avut de suferit proiectele mici și medii.

Dacă vorbim în cifre, scăderile globale au fost de 20% (comparație realizată pentru lunile aprilie – mai 2021, față de aprilie – mai 2020). Și doar 30% dintre proiecte au înregistrat creșteri față de aceeași perioadă a anului precedent, iar toate celelalte au înregistrat scăderi de volume și ROAS pe o plajă cuprinsă între -16% și -60%.

În contextul deja prezentat trebuie să amintim și de update-ul iOS, recent lansat de Apple. Nu putem să ignorăm faptul că aceste schimbări, alături de cele aduse de către Facebook pot contribui în mod negativ la dinamica pieței de online. Deși, impactul major este dat de piață și mai puțin de modificări ale platformelor, fie ele unele majore așa cum s-a întâmplat cu deja amintitul update iOS.

Ce poate face agenția de marketing online

Atunci când colaborezi cu o agenție de performance marketing trebuie să fii conștient de serviciile pe care aceasta poate și este necesar să le ofere.

Agenția asigură o perspectivă cât mai clară asupra pieței și nu se rezumă doar la administrarea campaniilor.

Ea are, așadar, o abordare axată pe strategia de business și mai puțin pe campanii Google Ads și campanii Facebook Ads. Atunci când piața nu răspunde, campaniile nu sunt problema, așa cum nu sunt nici soluția.

Rolul agenției este de a veni cu recomandări bazate pe cercetări atente, solide, și pe date reale, însă fluctuațiile de pe piață nu le poate controla, tocmai de aceea, deciziile îi aparțin în întregime administratorului de business.

Atunci când colaborăm cu un partener putem, de exemplu, să informăm că există o cerere ridicată pentru produse diferite ori conexe cu cele deja promovate. Ceea ce poate duce către recomandarea ca în oferta existentă să fie incluse noi produse. Însă, strategia unitară de business nu poate intra în atribuțiile agenției Facebook Ads sau a agenției Google Ads.

Ce ar trebui să facă administratorul de business

Este nevoie să asiguri o colaborare mai eficientă cu reprezentanții agenției de performance marketing. Ai nevoie de un plan clar, organizat pe obiective de volume și pe profitabilitate.

În plus, ai nevoie de soluții de îmbunătățire a cash flow-ului și să reduci din costuri atunci când pierzi bani. Să renegociezi contracte, să apelezi la noi furnizori, în timp ce cu ajutorul agenției cauți soluții de analiză a site-ului pentru a crește conversiile.

Campaniile eficiente sunt cele în care se testează mult. Și aici nu vorbim doar de textele reclamelor ci, de cele mai multe ori, de oferte, promoții și diversitate de gamă.

Pentru că profitabilitatea presupune să gândești în detaliu fiecare aspect care apare în procesul de vânzare-cumpărare. De la identificarea nevoii în piață și până la furnizarea de soluții care satisfac aceste nevoi, prin intermediul unui website care asigură cea mai bună experiență în mediul online.

Concluzii și ce să faci în continuare pentru a-ți susține afacerea

Vara aceasta va fi una cu multe provocări pentru online-ul din România. Cu toate acestea, amintim că raportul FedEx arată destul de încurajator: sectoarele care vor înregistra creșteri în continuare, atât în online, cât și offline, sunt cele care comercializează alimente și materiale de uz medical sau produsele necesare în casele care acum funcționează ca birouri și săli de sport.

Pe urmă, conform Vox Capital, printre trendurile în creștere în online în ultima perioadă și pentru care situația este foarte posibil să rămână neschimbată în continuare, se numără:

  • livrările în lockere;
  • comenzile de alimente;
  • interesul pentru produse bio/eco;
  • interesul pentru produse vegane/vegetariene;
  • comenzile direct de pe site-urile producătorilor;
  • comenzile catering prin aplicații;
  • creșterea platformelor marketplace.

Putem adăuga și o schimbare a magazinelor fizice care se vor transforma în omnichannel, urmând nevoia consumatorilor de a vedea și testa produsele înainte de achiziția propriu-zisă.

Ce recomandăm pentru perioada actuală și cea care urmează?

Să reziști și rămâi activ pe piață; și asta cu orice preț.

Urmărește tendințele, verifică ce produse au mare căutare și ascultă de feedback-ul primit de la clienți. Adaptează-te ori de câte ori este nevoie. Și, dacă ești nevoit să reduci din bugete, fă-o pentru anumite linii de produs sau pentru campanii neprofitabile. Dar, la finalul zilei, proiectul tău trebuie să rămână activ.

Dacă ai nevoie de un partener în promovarea  afacerii tale, scrie-ne. Povestim mai multe despre proiectul tău și stabilim, împreună, un plan pe care să îl urmăm. Desigur, pornim la drum cu un audit gratuit Google Ads sau cu un audit gratuit Facebook Ads.