Piața online din România înregistrează, de la an la an, cam cele mai mari creșteri din spațiul European. Cu toate acestea, nu ar trebui să ne declarăm surprinși de aceste tendințe, având în vedere faptul că, la noi, piața de e-commerce nu și-a atins încă adevăratul potențial. De ce?
Fie că ne place sau nu, cu toate creșterile menționate în cam toate statisticile economice din ultimii ani, numărul celor care aleg să-și facă cumpărăturile online se află, în continuare, în coada țărilor europene. Nu suntem chiar pe ultimul loc, dar nu ne poziționăm nici prea departe de el. Așa cum o arată analiza Eurostat publicată la începutul acestui an, România este pe penultimul loc, înaintea Bulgariei, atunci când vorbim despre utilizarea serviciilor de e-commerce de către utilizatorii țărilor UE.
Astfel, există în continuare un potențial uriaș în ceea ce privește dezvoltarea serviciilor cu specific comercial din mediul online de la noi. Iar cifrele arată un apetit tot mai mare al românilor pentru segmentul de retail digital, apetit susținut, desigur, și de contextul actual generat de pandemia Covid-19.
De ce am ales să vorbim în articolul de astăzi despre piața online de fashion? Și de ce a fost nevoie de contextul prezentat mai sus?
Pentru că, așa cum o arată datele agenției noastre, piața de fashion a fost cel mai puțin afectată în perioada pandemiei. Și, mai mult decât atât, articolele de fashion se află în topul celor mai bine vândute categorii de produse de la începutul pandemiei și până acum.
Așadar, cum ar trebui să abordezi în continuare acest segment pentru a putea vorbi despre lucruri precum un număr mai mare de clienți, un volum de trafic susținut pe website, conversii mai multe, o rată de abandon a coșului mult diminuată și despre mulți alți indicatori similari?
Pandemia a însemnat, cu siguranță, o lovitură încasată în plin de anumite domenii de activitate. Aici putem vorbi despre segmentele horeca, despre turism și altele similare lor.
Cu toate acestea, pandemia a schimbat modul în care românii au ales să-și facă cumpărăturile. Și, din cauza restricțiilor și a contextului în sine, cei mai mulți dintre noi și-au îndreptat atenția către comerțul online. Dacă piața IT sau home&deco se afla deja în topul statisticilor în ceea ce privește comerțul online, categoria produselor fashion a fost și este în continuare o surpriză plăcută.
Întreg sectorul e-commerce a înregistrat, de altfel, o creștere notabilă în anul 2020, cu 30% mai mare față de anul 2019. Asta în condițiile în care creșterile din 2019 față de 2018 se aflau în jurul unui procentaj de 20%, conform analizei realizate de Andrei Radu, CEO&founder GpeC.
Cât despre piața de fashion, conform Eurostat, ea s-a clasat pe primul loc în topul european. Îmbrăcămintea, încălțămintea, articolele sport și accesoriile au fost la mare căutare în achizițiile online ale utilizatorilor europeni. Trendurile se păstrează și pentru piața din România unde toți mai mulți utilizatori au trecut peste anumite temeri legate de alegerea mărimilor potrivite și posibilitățile de retur și au achiziționat articole de fashion atât de la branduri consacrate cât și prin intermediul unor platforme e-commerce aflate la început de drum.
Clienții care au trecut în online, mânați de pandemie sau nu, vor rămâne acolo, în condițiile în care au fost mulțumiți de serviciile primite. Ceea ce înseamnă că piața de fashion va înregistra în continuare creșteri în domeniul online.
Cum rămâi competitiv în aceste condiții și cum îți fidelizezi clienții? Ei bine, strategia de marketing trebuie să se adapteze noilor tendințe.
Un număr mai ridicat de achiziții online nu înseamnă doar utilizatori care au trecut din magazinele clasice în cele digitale.
Înseamnă businessuri noi, afaceri care au crescut și altele care au înregistrat scăderi. Dar, mai presus de toate, înseamnă capacitatea de a te adapta la noile cerințe și așteptări.
Ale cui? Păi, de principiu, ale utilizatorilor. Pentru că ei sunt cei care dictează evoluțiile din online.
Nu uita, scopul magazinului tău digital este acela de a furniza cea mai bună experiență pentru publicul tău țintă.
Așadar, magazinele online care nu au putut să ofere asta au înregistrat pierderi. Spre exemplu, avem trenduri în creștere pentru articolele fashion realizate artizanal. Sau, pentru articolele realizate de producători locali. Însă, dacă businessurile au rămas exclusiv în offline sau dacă nu au avut o comunicare unitară, ele nu au reușit să ajungă în atenția utilizatorilor. Și, astfel, au înregistrat pierderi chiar dacă contextul în piață era, și încă este, unul favorabil.
Pentru a vinde eficient este nevoie să cunoști atât preferințele clienților cât și temerile acestuia. Să oferi, în mediul online, o experiență cât mai similară cu cea din magazinele fizice. Confortul cumpărătorului nu înseamnă doar posibilitatea de a plasa o comandă de pe telefon. Dispariția consultantului de vânzări trebuie să fie doar aparentă. Interacțiunea umană există și în paginile unui magazin online, doar că ea se realizează prin alte modalități.
Și cu cât vei înțelege mai repede aceste aspecte cu atât mai bine.
Așa cum am spus, ai nevoie de cunoașterea publicului țintă. Un site care vinde bine știe cui se adresează. Și cum să o facă. De la stilul discursului și până la categoria de produse fashion oferită, totul pleacă de la crearea unui profil buyer persona.
Apoi, website-ul are nevoie de un design modern, aerisit care pune accent pe produse, descrierea acestora, prezentarea prin imagini și conținut video și prin transparență totală în ceea ce privește garanțiile cumpărătorului.
Suportul tehnic și disponibilitatea reprezentanților companiei trebuie să fie mereu acolo. Ai nevoie de date de contact vizibile și ușor accesibile. Plus, un follow-up prietenos alături de alte strategii de marketing specifice precum cele de up selling și cross selling.
Website-ul trebuie să se încarce rapid asigurând o performanță care să susțină procesul de achiziție. Desigur, despre siguranța și securitatea conexiunii precum și a datelor prelucrate nu credem că mai este necesar să discutăm.
Campaniile plătite Google sau anunțurile Facebook și reclamele Instagram au nevoie și ele de unitate în adresare. De valorificarea unor landing page-uri care să urmărească intențiile de achiziție ale publicului țintă.
Pe scurt, afacerea ta trebuie să fie una omnichannel.
Putem spune că soluția omnichannel este o rețetă a succesului tot mai populară în rândul businessurilor online. Ea nu este o noutate pentru segmentul de marketing online occidental unde a fost adoptată de ceva timp de majoritatea brandurilor cu renume.
Desigur, piața de la noi este încă în proces de maturizare, ceea ce înseamnă că termenul este mai puțin întâlnit în rândul strategiilor de performance marketing.
Ce înseamnă omnichannel?
Pe scurt, unitate pe toate canalele de distribuție. Adică, oferirea de soluții complete pentru clientul final, de la prima căutare organică și până după achiziționarea propriu-zisă a produsului.
Omnichannel înseamnă un business care poate exista atât fizic cât și online. O afacere prezentă printr-un site de prezentare, magazin online, magazin fizic și prin diverse platforme de social media. Desigur, omnichannel înseamnă automatizarea procesului de promovare, achiziție și fidelizare.
Conexiunea dintre toate aceste elemente se face printr-o strategie comună care valorifică aceeași identitate de brand, aceleași obiective și aceeași comunicare cu potențialii clienți.
Exact această unitate diferențiază conceptul de omnichannel de cel multichannel. Pentru că nu e de ajuns ca brandul tău să aibă expunere pe mai multe canale de distribuție. Ai nevoie, în plus, de o abordare comună și de valorificarea unei intenții de achiziție manifestată, de exemplu, pe Facebook și încheiată, la câteva zile distanță, pe Instagram.
Sigur, în acest context, o agenție Google Ads sau o agenție Facebook Ads îți poate oferi suportul de care ai nevoie pentru a atinge obiectivele de marketing mult așteptate.
Avantajele sunt numeroase și se referă, de principiu, la fidelizarea clienților. La a oferi produsele de care clienții tăi au nevoie, în cel mai simplu mod posibil. Și, de a-i ține aproape pe cei care au apelat la serviciile tale astfel încât ei să se reîntoarcă pe website-ul tău.
Iar cifrele vorbesc de la sine.
Studii recente arată că un business care a implementat soluția omnichannel poate beneficia de un boost de clienți de până la 89%. Iar alte date vorbesc despre un engagement din partea clienților mai bun cu până la 250%.
Aceste aspecte sunt esențiale în comerțul online, în special pentru categoria de fashion unde utilizatorii păstrează încă din temerile clasice.
Unitatea de brand, o mai bune relație cu clienții și servicii care să asiste procesul de achiziție încă din faza research-ului îți vor propulsa afacerea într-un timp record.
Ce businessuri folosesc în prezent strategia de marketing de tip omnichannel?
Exemplele sunt multe și dintre cele mai diverse. Însă, putem aminti rapid de branduri precum Starbucks, Sephora, Disney sau IKEA. Și dacă strategia se poate aplica pentru branduri cu activitate la nivel global, cu siguranță ea îți va aduce beneficii și pe plan local, atunci când atât comunicarea cât și targetarea sunt la îndemâna ta.
În primul rând învață să-ți cunoști mai bine businessul. Pune-ți întrebări precum: cui mă adresez, ce așteptări ar putea avea clienții mei de la mine, ce rețineri ar putea avea utilizatorii din a cumpăra, de ce am o rată de abandon a coșului foarte mare, ce platforme folosește publicul meu țintă, ce venituri are și multe altele similare.
Scopul este acela de a înțelege afacerea și cum poate fi ea corelată cu publicul țintă. Dacă ai nevoie de reorganizare și restructurare a ofertei, nu ezita și aplică totul.
Apoi, amintește-ți faptul că în majoritatea cazurilor comerțul online s-a mutat pe smartphone. Domeniul IT este încă unul în care accesările majoritare vin de pe desktop. Cât despre categoria de fashion, utilizatorii preferă să încheie achiziția de pe dispozitive mobile. Așadar, asigură-te că paginile tale web funcționează perfect pe toate rezoluțiile. Și, desigur, că oferi cea mai bună experiență online.
Și, nu în ultimul rând, promovează-ți brandul, valorile și produsele în mod unitar pe toate canalele de distribuție. Rămâi alături de clienții tăi și după încheierea procesului de achiziție pentru fidelizare.
Aruncă un ochi și în ograda vecinului și încearcă să rămâi competitiv. Dacă competiția ta oferă servicii mai bune, cel mai probabil clienții tăi vor migra. Partea bună este că în acest mod poți și tu să furi din portofoliul competiției tale.
Cam atât pentru articolul de astăzi. Dacă ai nevoie de ajutorul unor specialiști, nu ezista și contactează-ne. Îți putem oferi consultanța de care ai nevoie alături de un audit gratuit Facebook Ads sau de un audit gratuit Google Ads.