Totul este bine atunci când există diversitate. Când ai multe opțiuni și când poți oricând alege ceea ce este mai bine pentru tine, ești mai liniștit. Iar aceste aspecte se verifică în viața de zi cu zi, fie că vorbim despre locurile din care ne facem cumpărăturile sau de aplicațiile mobile pe care le folosim.
Nu mai este un secret faptul că petrecem multe ore pe zi în mediul online. Ne facem cumpărăturile online, comandăm mâncare, vorbim cu prietenii și ne informăm. Avem la dispoziție numeroase platforme, aplicații și website-uri care facilitează interacțiunea virtuală zilnică. Rețelele sociale sunt, din aceste perspective, principalele aplicații folosite de utilizatorii din toată lumea.
Cum se raportează acești utilizatori la platformele social media cele mai populare? Și, mai ales, cum influențează experiența generală oferită utilizatorilor evoluția propriu-zisă a aplicației în sine?
La aceste întrebări o să găsim răspuns în articolul de astăzi.
În acest context, poți citit și articolul nostru despre impactul Metaverse asupra pieței de consum.
Facebook este cea mai populară platformă la nivel global. Și-a creat autoritate, este de mult timp alături de noi și am putea spune că este din ce în ce mai greu să găsești un utilizator fără un cont activ de Facebook, chiar dacă platforma și-a mai pierdut din popularitate de-a lungul timpului.
Instagram a apărut din dorința (care nu era încă exprimată) utilizatorilor de a accesa o alternativă pentru Facebook. Oamenii aveau nevoie de un conținut mai dinamic și ceva mai interactiv. De un mod nou prin care să interacționeze cu prietenii și prin care să rămână conectați la noutăți. Desigur, Instagram a umplut un gol lăsat de Facebook și a acoperit un altul atunci când platforma a început să-și arate vulnerabilitățile despre care o să discutăm imediat.
TikTok este noua generație atât din punctul de vedere al audienței cât și al conținutului promovat. Este ineditul de care utilizatorii aveau nevoie.
Într-un moment în care Facebook și Instagram și-au atins punctul maxim de dezvoltare, TikTok a adus un aer fresh în conceptul generic Social Media. A fost un trendsetter, exact așa cum videoclipurile realizate de utilizatorii TikTok sunt în prezent. Desigur, la ascensiunea platformei a ajutat și contextul pandemic, dar și problemele tot mai evidente ale deja bătrânului Facebook. Din această perspectivă, apariția unei noi platforme nu era doar normală ci și mult așteptată. Ascensiunea rapidă a TikTok a fost inevitabilă.
Descoperă și alte trenduri noi în marketing pentru anul 2022.
Facebook este în continuare cea mai folosită platformă de social media din lume și de pe meleagurile noastre. Mai mult de 2.9 miliarde de utilizatori accesează aplicația în fiecare lună la nivel global.
Instagram este la un nivel de doar 1.3 miliarde de utilizatori, în timp ce TikTok se află pe ultimul loc cu o valoare de aproximativ 1 miliard de utilizatori activi – mai multe date, aici.
Cu toate acestea, Facebook este într-un proces de depreciere generală. Da, noua schimbare de nume și de viziune încearcă să remedieze acest trend general, însă rămâne de văzut dacă proiectul Meta va reuși sau nu să revigoreze percepția generală.
Dar, de unde provine această nemulțumire față de Facebook? Mulți utilizatori se plâng de securitatea datelor, de reclamele numeroase și intruzive dar și de aspectul psihologic pe care îl poate avea un profil în care accentul principal se axează pe viața privată adusă și expusă în mediul online. Conținutul cu tentă politică este un alt motiv care generează nemulțumiri față de platformă, la fel cum se întâmplă și cu numeroasele dezinformări transmise în mediul virtual. Vezi cum o agenție Facebook Ads te poate ajuta să crești vânzările afacerii tale.
Am putea spune că Facebook și-a atins punctul maxim de popularitate. Iar cu o popularitate atât de larg răspândită au apărut și riscurile cărora platforma nu a reușit să le facă față cu brio.
În contextul prezentat mai sus a apărut Instagram. O platformă care nu pune la fel de mult accent pe viața privată a utilizatorilor. Chiar și funcționalitatea chat-ului intern este mult simplificată față de Facebook Messenger din aceste perspective.
Instagram este o platformă ceva mai dinamică, cu un conținut mai specific și exclusiv vizual. Utilizatorii nemulțumiți de securitatea și siguranța Facebook au găsit un loc în care s-au putut simți mai confortabil. O platformă cu conținut relaxant și informativ în același timp. O soluție mai aerisită și o aplicație mai intuitivă, axată pe conținut și nu pe profilul utilizatorului.
Sigur, există suficient de multe similarități cu evoluția inițială a Facebook. Pe măsură ce Instagram devine mai populară în rândul maselor, apar riscurile despre care am discutat deja. În prezent, numărul Instagram Ads a crescut, deși modul de raportare al acestora este diferit față de ceea ce avem pe Facebook.
Însă, din dorința de a oferi o experiență cât mai bună utilizatorilor, aplicația a devenit din ce în ce mai complexă. De cele mai multe ori funcționalitatea lasă de dorit, iar conținutul începe să își piardă din direcția inițială.
Tot mai mulți utilizatori încep să-și manifeste nemulțumirea față de frecvența tot mai mare a postărilor cu tentă politică, de un feed mult prea încărcat și irelevant sau de dificultăți în a accesa funcționalități de bază ale aplicației mobile. Cu siguranță nici asocierea brandului Instagram cu Facebook nu ajută în percepția generală pe care utilizatorii o atribuie.
Atunci când a fost lansat pentru prima dată, TikTok se adresa publicului tânăr. Atât de tânăr încât platforma a ajuns să fie interzisă în numeroase state. Însă, TikTok s-a maturizat într-un timp record reușind să rezolve o parte dintre problemele care au ridicat vulnerabilitatea securității virtuale. Și audiențele TikTok s-au diversificat, la fel cum s-a întâmplat și cu specificul conținutului.
Cu toate acestea, TikTok are creșterea cea mai mare în rândul utilizatorilor noi din piață. Este aplicația non-gaming cea mai descărcată în lume având, în prezent, un public mult mai divers decât cel al Facebook și Instagram, cu medii de vârstă cuprinse între 10 și 55 de ani.
Conținutul este pur vizual și senzorial, departe de lumea tot mai serioasă și problematică din Facebook și Instagram. Este o percepție nouă, un mediu dinamic de care utilizatorii aveau nevoie pentru a se deconecta de la problemele cotidiene – în special cele determinate de pandemia noului coronavirus.
Un alt plus se referă la aplicația TikTok. Mult mai simplă și intuitivă decât ceea ce avem în cazul Facebook și Instagram, creată pe profilul unui public mai tânăr, mai dinamic. O interfață gândită pentru dispozitivele mobile în care totul să clădește în jurul conținutului, de la publicarea lui și până la organizarea/structurarea feedului zilnic.
De ce am discutat de toate aceste lucruri? Pentru că evoluția fiecărei platforme ne ajută să gândim mai eficient campaniile Facebook Ads, Instagram Ads și, mai nou, TikTok Ads.
Înțelegerea nevoilor și așteptărilor publicului țintă determină crearea de conținut. Modul în care alegi să îți promovezi businessul trebuie să aibă în vedere fiecare platformă social media în parte.
Cu siguranță rețeta aplicată în anunțurile Facebook nu va funcționa în publicarea reclamelor Instagram. Desigur, în cazul anunțurilor TikTok discutăm despre o declinare total diferită a campaniilor de performance marketing, chiar dacă ne raportăm la același profil al publicului țintă.
Un lucru este cert. Pentru un brand cu autoritate și pentru o bună expunere în mediul online trebuie să fii prezent acolo unde se află potențialii tăi clienți. Și, după cum am văzut, sunt toate șansele ca acesta să folosească deja TikTok.