Comportamentul online al utilizatorilor se află într-o continuă schimbare. Factorii sociali, de mediu, avansul tehnologiei și aproape tot ce se întâmplă în jurul nostru provoacă adevărate procese de adaptare a omului în fața mediului virtual.
Sigur, în acest context nu putem să ignorăm impactul pandemiei COVID-19 pentru dezvoltarea tot mai accelerată a Internetului și relațiile mediului online cu viața privată a fiecăruia dintre noi.
Ei bine, conceptul Metaverse este exemplul cel mai concret pentru dezvoltarea accelerată amintită mai sus. Este mai mult decât o viziune sau o propunere făcută de un vizionar. Metaverse este o realitate de care urmează să ne lovim cu toții mai repede decât ne imaginăm. O realitate care se instalează în mod natural într-o societate a cărei principii de funcționare se leagă tot mai mult de mediul virtual.
Pentru că, până la urmă, Metaverse este realitatea virtuală a societății autohtone.
Metaverse nu este o realitate virtuală care se adresează unui singur segment din piață. Cel puțin nu așa cum înțelegem în prezent conceptul VR, cel folosit, cu precădere, în domeniul jocurilor online.
Facebook a devenit Meta, însă universul Metaverse nu se va limita doar la platforma social media.
Așadar, ce este mai exact Metaverse?
Am putea spune, pe scurt, că Metaverse este noul Internet, așa cum spun și cei de la BBC. Un mediu în care este creată, distribuită și accesată informația. Similar cu ceea ce avem în prezent, însă prin modalități diferite.
Metaverse este universul virtual în care utilizatorii vor interacționa, vor comunica, își vor face cumpărăturile, vor participa la evenimente, vor lucra și se vor relaxa. Exact așa cum s-ar întâmpla totul în mod real. Desigur, se vor crea comunități și se vor stabili noi relații între oameni, relații care în prezent sunt aproape imposibil de imaginat.
Știm, sună puțin a scenariu de film, dar nu este. Deja vedem tot mai multe direcții în acest sens. Spre exemplu, ți-am vorbit pe blog despre hibridizarea evenimentelor și impactul asupra campaniilor de publicitate.
Da, Metaverse va influența și modul în care ne facem cumpărăturile. Aglomerația din spațiile comerciale, timpul petrecut pe drumul către și dinspre magazin sau statul la coadă pentru a plăti produsele achiziționate vor fi toate de domeniul trecutului.
Desigur, Metaverse nu înseamnă că nu vom mai putea merge în magazine pentru a ne face cumpărăturile. Doar că, de cele mai multe ori, o să preferăm mediul virtual pentru acest lucru. Ți-am vorbit într-un alt articol despre trendurile specifice pieței de fashion de după pandemie.
De ce?
Pentru confort și simplitate. Experiența va fi aceeași și va aduce noi beneficii atât pentru comercianți cât și pentru utilizatori.
Să luăm, drept exemplu piața de fashion. Dacă în prezent pot exista încă temeri în ceea ce privește achizițiile online din acest domeniu de activitate, în universul Metaverse toate reținerile vor fi eliminate.
În realitatea virtuală interactivă nu te vei mai întreba oare ce fac dacă nu îmi vin bine hainele cumpărate online?. Sau gânduri precum mai bine mă duc în magazin să probez hainele pentru a nu fi nevoit să fac retur nu vor mai exista.
Conectat la Metaverse vei putea proba toate articolele de îmbrăcăminte în timp real. Vei putea compara produse, vei putea „simți” calitatea materialului și te vei decide mai ușor între diverse culori sau opțiuni de design. Desigur, nu vei fi neapărat singur. O să poți merge la cumpărături alături de prieteni sau familie. Metaverse va fi locul de întâlnire pentru noile ieșiri la mall.
Din toate aceste lucruri discutăm, din nou, despre adaptabilitatea business-urilor la noile tendințe.
După cum am spus deja, Metaverse nu este doar o idee. A fost și este încă o idee vizionară, doar că se va și concretiza. Este o certitudine care va deveni parte din viața noastră.
Așadar, este mai mult decât relevant pentru tine să nu pierzi trendul. Altfel spus, nu trebuie să aștepți până când totul se întâmplă. Cu siguranță nu vrei să fii cu un pas în urma competiției tale.
Alinierea cu perspectiva Metaverse trebuie deja să înceapă și să reprezinte un proces constant, conform cu cerințele pieței.
Dacă ne raportăm la exemplul pieței fashion, ar trebui să iei în calcul achiziții din domeniul IT. Sisteme care să îți permită prezentări de produse în mod interactiv – domeniul 3D poate fi relevant, însă doar în contextul integrării cu un univers VR.
Doar gândește-te la scenariul următor. Clientul tău va avea o pereche de ochelari VR. Cu ei se va conecta la spațiul Metaverse. Acolo se va întâlni cu prietenii lui și va porni spre magazinul tău pentru a-și face cumpărăturile. Tu îi vei întâmpina cu un asistent virtual. Vei avea o vitrină virtuală, precum și un spațiu în care îți vei prezenta fiecare articol. Apoi, clientul va dori să probeze produsele, să se convingă că articolele sunt de calitate și că „îi vin bine”.
Pentru tot acest proces de achiziție trebuie să investești în campanii de marketing actualizate, conforme cu noile norme Metaverse.
Da, vor exista în continuare campanii de marketing online. Agenții de performance marketing, reclame de tip Facebook Ads sau Google Ads. Doar că toate aceste strategii de promovare online vor fi și ele adaptate la noul mod de comunicare din spațiul virtual.
Metaverse este cu siguranță o provocare atât pentru utilizatori cât și pentru cei care dețin un business. Prezența afacerilor în mediul virtual nu va mai reprezenta o opțiune, chiar dacă comerțul clasic nu o să dispară în totalitate.
Antreprenorii trebuie să privească în perspectivă și să facă tot posibilul pentru a-și pregăti din timp business-ul astfel încât el să beneficieze de noile servicii de tip Metaverse.