Dacă colaborezi cu o agenție de performance marketing poate te-ai familiarizat deja cu principalii indicatori de performanță specifici promovării online. În cazul în care nu ai făcut-o, este timpul să te implici mai mult în ceea ce înseamnă profitabilitatea campaniilor plătite.
Motivele sunt evidente pentru că, la finalul zilei, tu ești cel care decide direcția pe care o va urma afacerea ta. Iar, în acest context, un business are nevoie de gestionarea inteligentă a bugetelor distribuite către departamentele care pot genera venituri mai mari.
Desigur, dacă ne raportăm la activitatea unui magazin online, anunțurile Google Ads sau reclamele Facebook Ads te ajută nu doar să vinzi eficient ci și să atragi noi clienți și să-i fidelizezi. Totul se obține cu un cost și anume, un buget pe care tu îl pui la dispoziția specialiștilor Google și Facebook, dacă tot am amintit deja de cele două tipuri de reclame.
ROAS și ROI sunt principalii KPI care pot și trebuie să influențeze aceste bugete. În plus, indicatorii de performanță menționați ar trebui să decidă și modelul de business adoptat. Adică, interpretarea corectă ROAS și ROI îți poate spune dacă urmezi un model de business de succes sau dacă e nevoie să îl modifici/optimizezi pentru a evita pierderile.
Pe scurt, prin acești indicatori înțelegem:
Prin ce se diferențiază indicatorii? Păi, chiar din denumirea lor putem distinge specificul. În ambele cazuri se poate urmări măsurarea eforturilor de marketing, însă, pentru ROI, vorbim despre mai multe aspecte pe care le avem în vedere.
ROI se referă, așadar, la a avea o imagine de ansamblu pentru businessul analizat. Se iau în considerare nu doar bugetele investite în campaniile de marketing online ci și investițiile adiționale care pot fi necesare în asigurarea transportului, logisticii, cheltuielilor cu angajații și așa mai departe.
ROAS este indicatorul care se referă strict la profitabilitatea campaniilor online, fie că vorbim despre Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads sau alte platforme similare lor.
Formulele de calcul simplificate sunt următoarele:
Așadar, ROAS calculează care este venitul pe care un business l-a câștigat de pe urma investițiilor în campaniile de marketing online pentru o anumită perioadă de timp. Iar ROI măsoară imaginea reală a profitabilității afacerii.
Important de menționat este faptul că ROAS derivă din rata de conversie. Altfel spus, veniturile vin atunci când produsele sunt cumpărate. Citește mai multe despre ce este CPC-ul și cum afli statistica reală a investițiilor, ce este CTR-ul și cum îl interpretezi corect, sau alți indicatori de performanță de urmărit în campaniile online.
Un alt aspect important legat de calculul corect ROAS: ai în vedere nu doar bugetul alocat promovării propriu-zise, ci și restul cheltuielilor necesare cu promovarea produselor tale. De exemplu, în coloana costuri poate intra și bugetul alocat colaborării cu agenția de performance marketing, costul pentru realizarea fotografiilor de produs sau bugetul alocat pentru designul bannerelor de publicitate.
După cum am menționat deja, ROAS derivă din rata de conversie. Ține în minte faptul că vânzările îți generează venituri.
Pune totul în balanță atunci când analizezi profitabilitatea pentru că un ROAS pozitiv nu înseamnă neapărat și un profit pe măsură. Modelul de business poate fi eronat și atunci, tu poți fi în continuare în pierdere.
De exemplu, poți avea un ROAS foarte bun, dar, la finalul perioadei veniturile tale să nu fie unele spectaculoase pentru că există pierderi înregistrate de adaosul prea mic, discount-urile prea mari oferite sau de numărul mare de retururi.
Astfel, ROAS-ul trebuie corelat cu situația reală a afacerii și cu modelul de business actual.
După cum îți dai deja seama, toată această analiză devine una destul de complexă. Corelarea ROAS cu ROI și optimizarea modelului de business sunt aspecte care nu intră în atribuțiile specialiștilor agenției de marketing online.
Este de datoria ta, a celui care administrează businessul în cauză, să realizeze aceste calcule și analize. Sigur, specialistul Google Ads și Facebook Ads îți poate oferi sfaturi bazându-se pe anumite tendințe și trenduri din piață. Dar, tu ești cel care poate lua decizia finală și care poate decide schimbarea modelului de business pentru atingerea obiectivelor.
Află mai multe despre trendurile în creștere pe piața globală și din România.
Așadar, poți avea ROAS foarte bun dar un model de business eronat? Sigur că da, iar indicatorul ROI îți va spune cel mai bine acest lucru.
De principiu, ROAS poate fi îmbunătățit prin creșterea veniturilor, fără a crește și costurile cu campaniile plătite. Veniturile pot rămâne și la același nivel, situație în care este necesară optimizarea campaniilor pentru reducerea costurilor de marketing.
Și, pentru a intra în obiective, recomandăm activități precum:
Valorile ROAS și ROI diferă în funcție de specificul fiecărui business. Analizele și calculele trebuie puse în context și raportate la cifrele și obiectivele afacerii tale.
Cu toate acestea, există cifre la care te poți raporta.
De exemplu, o valoare ROAS bună pentru industria fashion pentru copii este de 370%, în timp ce pentru industria alimentelor ea este de 260%.
Alte valori la care ne putem raporta:
Recomandarea noastră este să rămâi mereu conectat cu afacerea ta. Ascultă de sfaturile specialiștilor, însă analizează mereu datele care te pot ajuta să atingi acele obiective de business mult dorite.
Dacă ai nevoie de ajutor sau dacă îți dorești o opinie avizată despre modelul tău de business, nu ezita și contactează-ne.